Den åttende dag
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. En mindre kjent del av historien, er hva Gud gjorde da han hadde hvilt ut på den sjuende dag.
Har universet en mor?
Jo dypere våre nye, kraftige instrumenter søker inn i universet, jo flere mysterier avdekker de, skriver Ervin Laszlo (fra boken «Revolusjon i vitenskapen»).
Du er født overtroisk
Tunge ting faller raskere i bakken. Solen går i bane rundt jorden. Fakta eller overtro? Svar fort! Pål Johan Karlsen utfordrer deg til å undertrykke «overtroiske» impulser.
Vi er redde for alt som forstyrrer vår fortelling om verden
Da Charles Eisenstein kom til Taiwan, fikk han utfordret verdensbildet sitt (fra boken «En vakrere verden er mulig»).
Soppen var en trussel mot kirkens autoritet
Da spanjolene erobret Sør-Amerika på 1500-tallet, slo de hardt ned på indianernes bruk av psykoaktiv sopp. Michael Pollan forteller hvorfor i dette utdraget fra boken «Psykedelisk renessanse».
Psykedelika kan fungere som en overgangsrite
En overgangsrite gjør deg klar til å «gjenfødes» som en ny person. Rupert Sheldrake mener én av grunnene til at unge mennesker tar psykedeliske stoffer, er at det fungerer som et slikt ritual.
Mat kan ikke overlates til fri flyt og mektige konserner
Det å være kritisk til at konsernmakt ødelegger lokalt landbruk og lokal natur, har ingenting med mangel på åpenhet overfor verden å gjøre, skriver Kari Gåsvatn.
Mat er verdens største svindelbransje
Skal vi berge helsa, klimaet og artsmangfoldet, må vi spise annerledes. Det er ikke lett når matindustrien gjør sitt beste for å bedra oss, skriver Kari Gåsvatn.
Klimakrisen krever et politisk mirakel, ikke et teknologisk
Menneskeskapte klimaendringer er et resultat av vårt verdenssyn, vår sivilisasjons mytologi, skriver Charles Eisenstein. Hvis det var opp til teknologien å redde oss, hadde den allerede gjort det.
Tror du at du hadde en lykkelig barndom?
Er det lurt å tro at man har hatt en lykkelig barndom, hvis sannheten er en annen? Gabor Maté skriver om en kvinne som utviklet spiseforstyrrelser.
Hva nå, middelaldrende kvinne?
René Toft Simonsen skriver om den middelaldrende kvinnens usynlighet, både på film og i samfunnet utenfor.
Svigermors kultur er en æreskultur
Marit Fagerheim Wiik giftet seg med flyktningen Ali Djabbary fra Iran. Her forteller hun om sin iranske svigermor Ozra og hennes syn på ekteskapet. (Fra boken «Å elske en flyktning»).
Du er ikke født kontrollfreak
Mye av det vi kaller personlighet er ikke medfødte særtrekk, men mestringsstrategier vi tilla oss i barndommen.Noen slike strategier øker risikoen for sykdom ved å gjøre oss mer utsatt for kronisk stress, skriver Gabor Maté.
Effektivitet kan forverre psykisk helse
Vi må skape holdninger i arbeidsliv, skole og helsevesen som gjør at vi lærer å forholde oss til følelsene våre, skriver Astri Hognestad.
Vil barna kjenne seg lurt?
Barn lærer om kretsløp i naturen, om mikroorganismene i jorda og dyrking uten insektfiendtlige sprøytemidler. Som voksne skal de ut i en verden som ikke tar hensyn til dette, skriver Kari Gåsvatn.
Føler du innerst inne at noe er galt med deg?
Astri Hognestad skriver om skamfølelsen som undergraver selvfølelsen, fra boka «Følelser – ditt indre navigasjonssystem».
Mange oppdragelsesmetoder utnytter denne frykten
Kan vi forandre verden ved å appellere til folks følelse av skyld og skam? Denne tankegangen tilhører adskillelsens tidsalder, skriver Charles Eisenstein.
Ufortalte historier kan tynge omgivelsene
Vi tror kanskje at vi skjermer de vi er glade i ved å ikke fortelle om det vonde vi har vært med på. I virkeligheten er det motsatt, skriver Marit Fagerheim Wiik, som er gift med den traumatiserte flyktningen Ali.
Å tape selvet kan fylle livet med mening
Veien til et meningsfullt liv hviler på fire søyler, skriver Emily Esfahani Smith. En av dem er opplevelsen av transcendens.
Kan vi forandre samfunnet uten å forandre oss selv?
Er åndelig praksis en avsporing fra den innsatsen som trengs for å endre samfunnet? Nei, mener Charles Eisenstein, for verden reflekterer selvet.