Dialog på arbeidsplassen
Foredrag og kurs til din bedrift
Flux tilbyr foredrag og kurs for bedrifter og organisasjoner basert på vår grunnmetodikk, tilpasset deres ønsker og behov.
HVORFOR DIALOGISK METODE?
Vårt fokus er å jobbe med dialog som metode for å endre hvordan organisasjoner og lokalsamfunn fungerer og samarbeider. Endring av denne typen er bærekraftig over tid fordi det føles riktig og er basert på kollektiv fornuft og mening.
Dialog er en måte å praktisere kommunikasjon på i en gruppe. Hensikten er å skape mening sammen, utforske individuelle og kollektive ideer og tanker som styrer samhandlingen. Dialog er først og fremst en form – en måte å snakke på, en måte å forholde seg til andre på, som styrker kommunikasjon, relasjoner, samhold og medansvarlighet.
Flux’ dialogiske metode benytter et sett holdninger, spilleregler og ferdigheter for å belyse alle sider av en sak, fremme nysgjerrighet og forståelse, og samtidig skape noe kollektivt nytt i en kreativ prosess. Den utfordrer oss til å slippe taket i forestillinger, oppfatninger, overbevisninger og meninger, og betrakte dem som antagelser, snarere enn sannheter. Vi øver på å lytte på flere nivåer og får en mulighet til felles utforskning av hvordan vi tenker, mens vi tenker. Å lære dialogisk metode kan gi effektive verktøy å benytte i samhandling og kommunikasjon med andre mennesker, på alle livets arenaer.
HVORFOR FLUX?
Flux har over 20 års erfaring med å levere kurs i dialog, og har også utviklet et lederskapsprogram, samt jobbet med ulike samfunnsprosjekter. Vi legger vekt på praksis og ressurser som bruker sirkelarbeid som metode for å utvikle tydelig kommunikasjon med deg selv og dine omgivelser. Vi jobber erfaringsbasert og involverer ofte deltagerne i ulike øvelser.
Dialog er hensiktsmessig når vi ønsker å ...
- Få tak i det usagte – antagelser og holdninger
- Få opp flest mulig perspektiver på en sak før det skal tas en beslutning
- Få folk til å forholde seg til hverandre på en likeverdig måte
- Bygge tillit og nærhet i en gruppe
- Skape økt forståelse for ulike ståsteder
- Øke sjansene for fruktbare resultater og relasjoner
- Legge et fundament for videre forhandling eller diskusjon
Eksempler på hva kurs og foredrag kan inneholde:
- Når skal man benytte dialog?
- Hva skiller dialog fra andre kommunikasjonsformer
- Innføring i formen vi bruker for å ha dialog
- Retningslinjer og prinsipper vi bruker
- Essensielle ferdigheter for dialog – å lytte, å møte, å identifisere og utforske antakelser og å uttrykke det som bør bli sagt
- Hvordan bruke dialog i sammenheng med konfliktløsning
- Hvordan evaluere og reflektere over dialogprosessen
- Konkrete øvelser for å skape bevisstgjøring og styrke relasjoner og gruppedynamikk
FOREDRAG
Vi leverer foredrag på 1 til 2 timer for dine ansatte, kollegaer, kunder eller samarbeidspartnere. Her vil dere få en introduksjon til dialog etter Flux-metoden, litt om rammeverket og øvelser underveis.
KURS
Vi kan skreddersy og levere kurs tilpasset ønskene og behovene til din bedrift eller organisasjon. En introduksjonsmodul er grunnleggende innhold for nye kunder. Her vil det også være mulig å velge mellom eksisterende moduler eller komme med konkrete problemstillinger eller tematikk som vi kan bygge et kursprogram rundt. Omfanget vil selvfølgelig avhenge av tidsrammen. Vi leverer eksterne kurs på alt fra en halv dag til tre dager.
Se dialogisk lederskapsprogram for eksempler på moduler som kan inkluderes i kurs.
Flux inngikk samarbeidsavtale med Nobels Fredssenter i 2023 om å designe og lede kurs rundt Fredssenterets utarbeidede åtte prinsipper basert på fredsprisvinnere som Martin Luther King, Desmond Tutu, Shirin Ebadi og Tawakkol Karman. I dag leder vi to forskjellige kurs hos Nobels Fredssenter i Oslo: Dialog på 1-2-3 og Fordypningskurs. Disse kan skreddersyes til andre oppdrag. Les mer om Nobels Fredssenter dialogarbeid her.
“Det var veldig nyttig å gjøre gruppa bevisst på hva dialog faktisk er, hvilke holdninger og intensjoner man bør gå inn med, og lære konkrete ferdigheter både som avsender og mottaker. Jeg tror det blir viktig at vi tar ansvar for å ta det vi har lært med oss inn i møterommet. Vi må minne hverandre på prinsippene som gjelder og reflektere jevnlig over hvordan vi syns det går. Målet er at det skal bli en del av organisasjonskulturen vår.”
- Marit Hals Bjelland, teamleder Spir
“Dette ga større innsikt i kunsten å lytte og det å bedre forstå andre. Gjennom lekne konsentrasjonsøvelser, stødig veiledning og et felles ønske om å finne større klarhet i øyeblikket klarte lederne å invitere oss inn til et trygt rom der selvopptatte mønstre og fordommer forsvant og vi satt igjen med en følelse av fokus, samhold og tilhørighet. Det ga virkelig mersmak og dette er noe vi i BITR ønsker å fordype oss i videre.”
- Alexander Medin, grunnlegger av Back in the Ring
“Jeg vil berømme dere for et veldig godt opplegg. Politikontaktene var veldig fornøyde, og uttalte at de hadde fått nye perspektiver på dialog.”
- Espen Thunestvedt, seksjonsleder i Fellesenheten for forebygging i Øst Politidistrikt
Ta kontakt på flux@flux.no for en uforpliktende prat!