Er vi zombier eller selvstendige bevisstheter?
En ting sett fra utsiden, fremstår som materie. Tingen sett fra innsiden, fremstår som bevissthet. Rupert Sheldrake trekker fram ulike synspunkter på bevissthetens vesen.
Materialismens sentrale doktrine er at den eneste virkeligheten utgjøres av materie. Ut fra det skulle ikke bevissthet eksistere. Materialismens største problem er at bevissthet faktisk eksisterer. I dette øyeblikk er du bevisst.
De fleste hjerneforskere bruker lite krefter på de logiske problemer som en materialistisk tro medfører. De bare fortsetter jobben med å forstå hvordan hjernen virker, i tillit til at stadig flere data til slutt vil bringe svar.
Problemet er at bevisstheten ikke kan utrette noe særlig hvis den bare er et epifenomen av hjerneaktivitet eller et annet uttrykk for hjernemekanismer. Psykologen Nicholas Humphrey prøvde i 2011 å takle dette problemet ved å foreslå at bevissthet oppstod fordi den hjelper mennesker til å overleve og reprodusere seg ved å få oss til å føle oss «spesielle og transcendente». Men som materialist er ikke Humphrey enig i at menneskesinnet har noen egen makt, det vil si til å påvirke våre handlinger.
Den østerrikske vitenskapsfilosofen Ernst Mach (1838─1916), som innvirket på Albert Einstein og hans relativitetsteori, forkastet uttrykkelig et mekanistisk syn på materien. Han skrev: «Strengt tatt er verden ikke sammensatt av ‘ting’ … men av farger, toner, trykk, rom, tid, kort sagt hva vi vanligvis kaller individuelle sanseinntrykk.»
Filosofen Charles Sanders Peirce (1839-1914) så det fysiske og det mentale som forskjellige aspekter av en underliggende virkelighet: «Den totale mentale utfoldelse finnes i større eller mindre grad i materiens vesen … En ting sett fra utsiden … fremstår som materie. Tingen sett fra innsiden … fremstår som bevissthet.»
Den kjente fysikeren og biologen Francis Crick (1916-2004) så for seg at «fakta vil underbygge en ny og alternativ måte å betrakte spørsmålet sinn-hjerne på, en måte som er vesensforskjellig fra det ganske primitive materialistiske synet til mange hjerneforskere, vesensforskjellig også fra et religiøst synspunkt.» Bare mer tid og mye mer vitenskapelig arbeid vil sette oss istand til å avgjøre dette, mente han.
Materialismen sier klart at en gang i fremtiden vil all menneskelig adferd og alle menneskelige ideer, inkludert troen på materialisme, kunne forklares fullt ut ved fysiske og kjemiske mekanismer i hjernen, sammen med tilfeldige hendelser inni og utenfor menneskekroppen.
Det er enorm forskjell på å tenke på seg selv som en zombie-lignende mekanisme i en ubevisst mekanisk verden, og seg selv som et virkelig bevisst vesen istand til å foreta valg i samliv med andre vesener med sansefornemmelser, opplevelser og ønsker.
Teksten er et redigert utdrag fra boken «Vitenskapens vrangforestillinger» av Rupert Sheldrake.