Kaoskommunikasjon
Ofte foretrekker vi lineær, ryddig kommunikasjon for å løse konflikter. Men den mer kaotiske, ikke-lineære har også en funksjon, skriver Arnold Mindell.
Det dukker opp to kommunikasjonsformer i alle konflikter: lineær og ikke-lineær kommunikasjon. Mange kulturer og samfunn foretrekker linearitet. Da sendes partene som er i konflikt ut fra møtet med et håp om at de vil forandre seg. Vestlige meglere bruker en eurosentrisk metode i både forretningsliv og det offentlige. Folk som viser følelser, ignoreres gjerne, eller så tas de ikke hensyn til eller straffes. Også psykologiske institutter og spirituelle sentre har en tendens til å ha lav toleranse overfor slike mennesker.
Fordelen med lineær kommunikasjon er at den tar tak i det som er stridens kjerne og detaljene i uenigheten. Menneskets behov for å beskyttes mot vold, blir respektert. Både partene i konflikten og de som står utenfor, forstår hva som foregår. Bruk den lineære stilen når partene har hatt en konflikt over lang tid, ønsker å forstå hverandre og er klare til å inngå avtaler som sikrer trygghet og beskyttelse.
Ulempen med linearitet er at den lineære stilen kan undertrykke sterke følelser, og at man kanskje ikke tar hensyn til de marginaliserte gruppenes følelser og stil. En og en person snakker om gangen, mens de andre må vente på tur. Det er derfor man ofte mislykkes med fredsforhandlinger mellom grupper i krig; med den lineære stilen oppnår man fred med noen få mennesker rundt forhandlingsbordet, men man tar ikke hensyn til følelsene til de mange millioner menneskene i bakgrunnen. Meglerne ville hatt større mulighet for å lykkes hvis de husket både å representere følelsene og ideene.
Majoriteten frykter noen ganger den ikke-lineære kommunikasjonsformen fordi de bare støter på den når de er rasende eller deprimerte. Men kommunikasjonsformen har også sine fordeler. Ikke-lineær kommunikasjon kjennetegnes gjerne ved at samtalen går i sirkler i stedet for i en rett linje. Og det er ikke bare raseri og depresjon som bringer med seg ikke-lineær kommunikasjon. Noen ganger skaper følelsene en avslappet atmosfære, der tankene får streife fritt, og der folk noen ganger snakker i munnen på hverandre.
Det er mange fordeler med ikke-lineær kommunikasjon. Når den brukes til konfliktløsning, stiger de underliggende følelsene som dreier seg om hevnlyst og raseri, til overflaten. Folk kan si det de mener samtidig uten å bli frustrerte over at de må vente på tur, slik som i lineær kommunikasjon. Det får folk som bare så vidt kjenner hverandre, til å bli kjent på et dypere følelsesmessig plan. Å dele følelser fungerer som forebyggende medisin mot fremtidig vold.
En ulempe med ikke-lineær kommunikasjon er at all saklig diskusjon må vente til situasjonen har roet seg. Og dersom fasilitatorene mangler trening i slik kommunikasjon, kan det dessuten føre til vold. Folk som ikke er vant til slike konfrontasjoner, kan ofte føle seg utrygge og nekte å delta. Fasilitatorene trenger større mentale ferdigheter og mer erfaring i ikke-lineære interaksjoner enn i lineære.
Det nye paradigmet innen kommunikasjon begynner med at vi aksepterer at det finnes spenninger og kaos. Tidligere mente man at man i all hast skulle løse konflikten og søke harmoni, og man tenkte på partene som to rake motpoler. I det nye paradigmet må du kunne megle selv om alt er kaotisk.
Les mer om boken her: