Hjelp barna å integrere minner
Daniel J. Siegel og Tina Payne Bryson gir tips til hvordan du kan hjelpe barna med å huske og forstå viktige hendelser fra fortiden.
En mamma som nylig var blitt skilt, ville passe på at hun beholdt det følelsesmessige båndet til døtrene i den vanskelige perioden. Så hun begynte med et ritual der hun spurte ved middagsbordet hver kveld: «Fortell meg om dagen deres. Gi meg ett høydepunkt, én skuffelse og én vennlig handling dere har gjort mot andre.»
Aktiviteter og spørsmål som dette hjelper ikke bare barna å huske, men oppfordrer dem også til å tenke gjennom sine egne følelser og handlinger, betydningen av samværet med andre, og hvordan de kan hjelpe andre mennesker.
Når det er spesielle hendelser du vil at barnet skal tenke mer på, kan dere bla i fotoalbum og se på gamle videoer. En fin metode når du skal hjelpe dem å huske bedre, er å lage og illustrere en «minnebok» sammen med barnet. Når datteren din kommer tilbake fra sin første leirskole, kan du for eksempel samle brevene hun sendte hjem, ting hun har tatt med derfra og bildene hun tok, og lage en minnebok sammen med henne der hun kan skrive små historier og notater i margen:
«Dette var min hytte» eller «Dette var etter barberskumkrigen». Å lage slike små bøker kan fremkalle noen av barnets minner som hun ellers kunne miste i de neste månedene og årene. Samtidig gir det henne muligheten til å dele en viktig hendelse i livet med deg.
Ved ganske enkelt å stille spørsmål og oppmuntre til å tenke tilbake kan du hjelpe barna dine å huske og forstå viktige tidligere hendelser. Da får de hjelp til bedre å forstå det som skjer med dem her og nå.
Når vi snakker med foreldre om minneintegrasjon og oppfordrer dem til å hjelpe barna å snakke om opplevelsene sine, er det ett spørsmål som uvegerlig dukker opp: Hva om de ikke vil si noe? Eller: Hva om jeg spør dem om kunst- og håndverkstimen, og de bare sier: «Den var OK»?
Vær kreativ hvis du synes det er vanskelig å få meningsfull informasjon om barnas hverdag. Et triks for yngre skolebarn er å leke en gjettelek når du treffer dem etter skolen. Si: «Fortell meg to ting som skjedde i dag og én som ikke gjorde det, så skal jeg gjette hvilke to som er sanne.»
Leken vil kanskje virke lite utfordrende for deg – særlig når valgene du får er: «Læreren vår leste et eventyr», «Jeg og Nico spionerte på jentene» og «Kaptein Krok fanget meg og kastet meg til krokodillen» – men det kan raskt bli en morsom lek som barna ser frem til.
Mer om boken På lag med hjernen som teksten er hentet fra:
Aktuelle podkastepisoder:
Daniel J. Siegel og Tina Payne Bryson gir tips til hvordan du kan hjelpe barna med å huske og forstå viktige hendelser fra fortiden.