Kvalitetssikringens forbannelse

En klar ulempe med å være lærer er de lange feriene.

Man kommer jo helt ut av det etter å ha sullet rundt hjemme i så mange dager. Den vegetative valfarten mellom kakeboksen og overfladisk juleunderholdning på TV setter dype spor i hjernebarken, og lager atferdsgrøfter det er vanskelig å komme seg ut av uten elektrosjokk. Plutselig kommer den ublide erkjennelsen; man må begynne å jobbe igjen. Man har kanskje et lykkelig minne om at planlegging av timer er ukomplisert og liketil. I hvert fall på avstand, både mentalt og tidsmessig.

Men når presset blir for stort, begynner realitetene å sige inn. Det er dessverre en del andre ting enn det rent faglige man må ta hensyn til. Hvordan ligger vi an sammenlignet med halvårsplan, ukeplan, timeplan, fagplan, årsplan, læreplan, aktivitetsplan og prøveplan? For ikke å si fagdagsplan, strategisk plan, utviklingsplan og evakueringsplan? Da er ikke skolens og fylkets visjoner tatt med i bildet, men de ligger jo uansett og synger i underbevisstheten som et svunnent Rune Rudberg-refreng.

Først etter å ha fått klarlagt dette, kan man sakte men usikkert nærme seg selve detaljplanleggingen av timen. Etter å ha sett for seg kjennetegnene til «den gode time» og kjent at mestringsfølelsen forsvant, kan man sjekke de ulike digitale plattformene som inneholder mer eller mindre relevant informasjon om hvor man befinner seg i det pedagogiske landskapet.

Et sveip innom it’s learning (læringsplattform) gir info om hva du har lovet å gjennomgå, mens OneNote (digital notatblokk og informasjonssamler) forteller hva vi gjorde i fjor, hva elevene egentlig holder på med i timene og hvor pinlig lenge siden det er du oppdaterte fagsida di. Så må du selvsagt sjekke Skolearena (webbasert registrerings- og datauthentingssystem) for å se om noen har klart å snike seg over fraværsgrensa, orden- eller atferdsanmerkningsgrensa, om de mangler dokumentasjon på fravær.

Har de kvalifisert seg til et varsel, må dette sendes på korrekt juridisk språk og være kvalitetssikret i alle kanter så du ikke får John Christian Elden etter deg til sommeren.  Og du må sjekke det mystiske nettstedet Portalen, som ble laget for å forenkle informasjonsflyten – men som naturligvis forvikler på en unik og banebrytende måte. Her bugner det av irrelevant informasjon, utdaterte kalendere, foreldede planer som ser nye ut og generelt et brukergrensesnitt som må være utviklet av underytere på vodkaseminar.

Men nå kan du kanskje planlegge selve timen? Joda, men husk også at du kanskje ligger bakpå med fagsamtaler, fagutviklermøter, med- og motarbeidersamtaler, elevsamtaler og foresattesamtaler. Har du sjekket faglag, kontaktlærers årshjul, nye eksamensordninger, nye læreplaner, skolens hjemmeside, kalenderen? Har du ringt foreldre, foresatte, søsken, PPT, PPU, PST? Har du kontroll på ekskursjoner som er planlagt, har du registrert elevenes navn, adresse, fødselsnummer, fødselssted, nasjonalitet, religion, indre følelsesliv?

Først da kan du designe den innovative, elevmedvirkende, nyskapende, kreativt stimulerende, på ingen måte krenkende og 100% tilrettelagte og individuelt nivåtilpassede timen der alle elever blir sett, møtt, hørt, forstått, følt, inspirert og bejublet på alle plan.

Egil Hamnes