Prøv deg på ikke-verbal dialog

Noen ganger står ordene i veien for å beskrive det vi opplever. Linda Ellinor og Glenna Gerard skriver om ikke-verbale samtaler, fra boken «Ledelse og samspill med dialog».

Dialogen har vært praktisert og utforsket nesten utelukkende som et verbalt medium. Vi kommuniserer ved å snakke med hverandre, ved å bruke ord. Vi tenker i ord, så hvilket medium vil være mer passende når vi skal tenke og kommunisere om saker som er viktige for oss? Det er også et faktum at vi av og til mangler ord når vi skal snakke om dyptgående og meningsfulle opplevelser. Ord er ikke alltid nok til å formidle det som er meningsfullt og viktig.

Noen ganger står ordene i veien for beskrivelsen av det vi opplever, men ord kan også sette grenser for hva vi klarer å ta til oss fra omgivelsene. I de årene vi har drevet med dialog i forskjellige grupper, har vi mange ganger lurt på hvilke virkelighetsoppfatninger som kommer ut av våre samtaler, ganske enkelt fordi de ikke «passer» i ordenes verden.

Med håp om å utvide både vår evne til å motta informasjon og til å gi uttrykk for den begynte vi å inkludere ikke-verbal kommunikasjon i dialogen, blant annet musikk, bevegelse, kunst, meditasjon, former for visualisering og drømmearbeid. Hver av disse bidrar med forskjellige og unike egne briller som vi kan se verden gjennom. Å praktisere en av dem kan bidra til innsikt i innovative og utfordrende arbeidsmetoder.

Når vi utvikler kapasitet til å lytte gjennom ikke-verbale kanaler, skaper vi et verdifullt bidrag til dialogen. Vi likestiller det med det å utsette vurderinger: identifisere og utsette antagelser, lytte, og utforske og reflektere. For mange er de ikke-verbale kanalene de viktigste i læringsøyemed.

Det er også viktig å sjekke dine egne tolkninger før du trekker konklusjoner og eventuelt gjør noe med dem. Det er minst like viktig å merke seg sine egne fysiske signaler. Hva får deg til å heise skuldrene eller til å svette i hendene? Hva betyr disse signalene for deg? Kroppen er et fininnstilt verktøy som kan gi deg uvurderlig informasjon.

Siden vi i vår kultur nesten bare fokuserer på verbal kommunikasjon, har vi ikke lenger like god kontakt med våre ikke-verbale kanaler. Du vil ganske sikkert bli gledelig overrasket over den dybde og intensitet disse døråpnerne kan gi oss tilgang til.

Gruppeøvelse:

Velg to-tre minutter av tre eller fire forskjellige musikkstykker som inneholder ulike dynamikker, samspill og følelser. Hva du velger, avhenger av saken eller temaet gruppen skal utforske. Du kan bruke noen av Gabrielle Roths rytmer; de fokuserer på de måtene vi beveger oss på både i vårt indre og i forhold til andre.

Spill musikkstykkene. Hvilket mener du er mest representativt for din oppfatning av saken? Hvis du er i en gruppe, be alle velge sin musikk og gå deretter videre til neste steg. Spill det stykket du valgte og beveg kroppen til musikken slik at du uttrykker hvorfor du valgte akkurat den musikken.

Reflekter over hvordan du opplevde bevegelsen. Spør deg selv hvordan du bør forandre bevegelsene. Hvordan kan du skape nye muligheter, løsninger, tilnærminger? Hvis deltagerne velger forskjellige musikkstykker, spill alle og la alle bevege seg i takt med musikken. Snakk deretter om hvilke ideer og/eller ny innsikt opplevelsen har gitt dere.

Les mer om boken «Ledelse og samspill med dialog».