Naturen er hellig
Naturen er hellig
ISBN: 9788292773772
Innbinding: Innbundet
Sider: 220
Utgivelsesår: 2016
Er grønn religion løsningen på klimakrisen?
Dødelige klimaendringer truer. Vil vi stoppe dem, er det ikke nok å satse på teknologiske løsninger. Det mener den danske religionshistorikeren Jens-André P. Herbener.
Vi er nødt til å forstå bakenforliggende årsaker. Handlingene våre har røtter i verdier og livssyn, som grunnleggende er formet av religion. En gang fantes guder i planter, trær, dyr og fjell i religioner over hele verden – den såkalte animismen. I moderne tid er animisme forsvunnet de fleste steder. Den svinner ytterligere hen med den globale utbredelsen av kapitalisme, industri og ortodokse former for kristendom og islam. Naturen er ikke lenger hjemsted for levende subjekter som skal respekteres. Den er blitt et dødt objekt, som vi ofrer til gudene Penger, Forbruk og Vekst. Dermed er vi godt i gang med å sage over den grenen vi sitter på.
Kan utbredelse av grønn religion og spiritualitet verden over være med å forhindre den store klimakatastrofen? Det søker denne boken svar på. Når livsviktige endringer fra maktens tinder uteblir, blir opprør nedenfra en plikt.
NB: Vi har dessverre oppdaget en feil i notene bakerst i boken. Vi sender deg gjerne riktig oversikt. Send mail til flux@flux.no
Medieomtale:
Vekst i grønn religion? (Vårt Land)
Hva er da et menneske? (Besteforeldrenes klimaaksjon)
Forfatterintervju (Samfunnsviter´n)
I må redde verden, kære studenter (politiken.dk)
Monoteismens iboende djevelskap (nytid.no)
Utdrag fra boken og aktuelle artikler:
Klimakrisen er en verdikrise
Folk som har et religiøst utgangspunkt kan angripe spørsmålene fra en annen vinkel enn den vi pleier å bruke. Der er det en enorm rikdom å hente.
En dyreart bør være mer hellig enn kronjuvelene
De store verdensreligionene setter mennesket i sentrum. For å redde jorden fra miljøkatastrofer må vi skifte mentalitet.
Da naturen var guddommelig
Kirkefedrene oppfattet naturen som en hindring som menneskene skulle overvinne. Men det fins miljøvennlig tenkning i senere europeisk filosofi som er verdt å grave fram igjen.
Hvor kommer ditt natursyn fra?
Hvem og hva er det som har påvirket deg? Og hvordan gjenspeiles det i ordene du bruker?
Vil naturen reddes av hedninger?