Jeg ser deg
Jeg ser deg
Av Gunnar Jakobsen
ISBN: 9788283840599
Innbinding: Heftet
Sider: 113
Utgivelsesår: 2024
Det kan være tøft å møte opp i klasserommet uten annen ballast enn utdanning.
Da Gunnar Jakobsen startet som nyutdannet lærer, tok det ikke lang tid før han var utslitt og følte han hadde mislyktes. Men noen avgjørende innsikter fra en mer erfaren lærer hjalp ham med å snu skuta.
Nyutdannede lærere trenger at mer erfarne lærere som har funnet gode verktøy i undervisningshverdagen kommer på banen. Etter å ha jobbet som lærer i over 20 år, oppsummerer Gunnar sitt bidrag med denne boken. Skal man lykkes som lærer, trenger man en god relasjon til den enkelte elev, samtidig som man styrker fellesskapet. Der ligger det en viktig nøkkel til læring, mestring og trivsel – både for elev og lærer. I denne boken finnes en rekke praktiske verktøy for å bedre hverdagen i klasserommet.
Målgruppen er først og fremst lærerstudenter og nye lærere, men også erfarne lærere kan hente inspirasjon. Budskapet om relasjonskompetanse har for øvrig stor overføringsverdi til andre deler av arbeidsliv og næringsliv. Boken vil være nyttig for ledere og andre som vil bli bedre på å bygge relasjoner for å skape verdi og oppnå vedvarende resultater.
Om forfatteren:
Gunnar Jakobsen har over 20 års erfaring som lærer på alle nivåer i norsk grunnskole. Gunnar er utdannet ved Høgskolen i Oslo med en påfølgende mastergrad i historie fra Universitetet i Oslo. Han er pappa til tre gutter og jobber i dag som foredragsholder, kursholder og forfatter.
Sagt om boken:
«Boka til Gunnar Jakobsen gir meg troa på lærergjerningen. I en tid der alle har en mening om skolen, går Jakobsen til kilden, forholdet mellom eleven og læreren, og viser hvor viktig du som lærer kan være i et ungt menneskes liv.»
– Agnar Lirhus, forfatter og lærer
Hør Gunnar dele om sine erfaringer på podkasten vår:
Relaterte kronikker av forfatteren:
“Jeg står i klasserommet hver eneste dag, og har gjort det i 20 år. Der ser jeg flere og flere elever som til tross for iherdig innsats, ikke når opp. Systemets rammer og krav gjør at det beste de kan, ikke er godt nok.”
Det hadde vært uendelig mye enklere å oppnå læring og mestring for flere hvis politikerne hadde hørt på oss lærere (Utdanningsnytt 22. april 2024)
“Skolen har blitt en prestasjonsarena for de teoretisk sterke. Idretten har, i for stor grad, blitt en prestasjonsarena for de beste, og som har foreldre med god økonomi. Fellesskapet har smuldret opp til en individuell prestasjonsarena i karriere og økonomi. Konsekvensene er sammenligning og rangering hvor enn de unge snur seg.”
Vær deg sjøl! Det e plass te alle! (Utdanningsnytt 27. mai 2024)